Dorian Batycka (Kanada/Polska)
Dorian Batycka
(ur. 1985, Hamilton) jest krytykiem sztuki, kuratorem, performerem i autorem wielu publikacji, w tym dla: „Hyperallergic”, „Selections”, „Frieze Blog” oraz „Nero”. Jego zainteresowania obejmują badania nad intersekcjonalnymi problemami wynikającymi z estetyki relacyjnej, ruchów społecznych i geopolityki. Jako kurator był zaangażowany w liczne wystawy i projekty międzynarodowe w takich miejscach, jak: Pawilon Malediwów na 55. Biennale w Wenecji, Pawilon NSK na 57. Biennale w Wenecji, Kim? Centrum Sztuki Współczesnej w Rydze, Royal College of Art w Londynie. Od października 2015 zatrudniony jest jako kurator w Bait Muzna dla Filmu Sztuki (BMAF), nowej instytucji z siedzibą w Muscat w Omanie, zajmującej się badaniem dyskursywnych zmian w sztuce współczesnej i filmie, ze szczególnym uwzględnieniem świata arabskiego.
W czasie rezydencji w U–jazdowskim pracuje nad nowym projektem Encounters In-Situ [Spotkania na miejscu]. Punktem wyjścia projektu są żywe ciała, interakcje fizyczne, mediacja międzyludzka oraz transcendencja dzieła sztuki jako obiektu fizycznego. Elementem pracy jest postać głównego performera, wtopionego w przestrzeń wystawy Gotong Royong. Rzeczy, które robimy razem przez cały czas jej trwania. Performer ma za zadanie obnażyć mechanikę kolektywnej pracy twórczej w formie pisania na żywo książki Nonlinear Art in Nonlinear Times na wystawie, prowadzenia na bieżąco badań i wywiadów wraz z nagraniami audio (wywiady i piosenki), z badaniami nad tańcem i ruchem, nauczaniem oraz tworzeniem horyzontalnych powiązań z innymi pracami i mikroorganizmami na wystawie, a także z publicznością i wybranymi zaproszonymi gośćmi.
Drugą realizacją, którą Dorian Batycka przygotował na wystawę (we współpracy ze Scottem Horlacherem) jest Kineticoin. Stworzenie nowej kryptowaluty, zgłoszonej do rejestru walut i przeliczalnej na bitcoin (najbardziej znaną walutę internetową funkcjonującą od 2008–9 roku z pominięciem systemów bankowych i bez narodowej przynależności), a w efekcie na dolary, jest sposobem na włączenie czegoś o niewymiernej wartości, uczestnictwa w kulturze, w obieg monetarny. Czas stanie się denominałem Kineticoin, tak jak walut powszechnie używanych jest złoto. Już samo zaangażowanie i obecność (ruch ciała) w przestrzeni sztuki w sprawy o niewymiernej wartości wygeneruje dochód. Każdy z odwiedzających wystawę będzie mógł skorzystać z pilotażowej wersji tego programu, zarejestrować portfel cyfrowy i współtworzyć instalację, a za każdym razem, kiedy spędzając na niej czas, znajdzie się w obrębie czujników ruchu, w jego portfelu pojawią się internetowe monety o realnej wartości. Są one dowodem wykonanej pracy. Batycka przygotuje także warsztaty dla dzieci w rodzinnym centrum dla uchodźców na warszawskim Targówku.