warsztaty
{Praktyka performatywna}
Warsztaty z Januszem Bałdygą
Przestrzeń – Czas – Obecność
-
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza na warsztaty z Januszem Bałdygą towarzyszące wystawie Bik Van der Pol O wiele historii za dużo, by zmieścić w tak małym pudełku.
- Uczestnicy warsztatu podejmują działania prowadzące do konstruowania akcji i działań w oparciu o rozpoznanie strukturalnych i społecznych uwarunkowań przestrzennych. Chodzi o praktyczną znajomość takich pojęć jak: przestrzeń, miejsce, dystans. Proces edukacji warsztatowej uwzględnia znaczenie form trwałych i ich rolę w modelowaniu zachowań człowieka. Jednak to człowiek i jego kompetencje decydują o podstawowej materii działania. Ciało i figura przyjmują funkcję podmiotu i przedmiotu. Kolejnym celem jest rozpoznanie mechanizmów tworzenia języka sztuki performans. Konstruujemy znak wokół osoby performera uwzględniając takie pojęcia jak ciało, figura, sylweta, ślad, pamięć. Jednym z podstawowych pojęć analizowanych w procesie warsztatowym jest czas. Jeśli decydujemy się na podjęcie działań w przestrzeni publicznej, performer staje się inicjatorem faktu społecznego. Przewartościowujemy takie pojęcia jak zasięg, skala, język, obserwator. Traktując performans jako fakt intermedialny, poszukujemy relacji (granice, wpływy, przenikania) z takimi dyscyplinami jak rzeźba, rysunek, film, tekst wizualny etc. Kolejny obszar problemowy związany jest z pozostałością i zapisem działania. Interesuje nas wpływ struktury zdarzenia na strategię zapisu i status pozostałości jako przekazu autonomicznego.
- Janusz Bałdyga
- (ur. 1954) studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, prowadzi Pracownię Sztuki Performance na Wydziale Rzeźby Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Zajmuje się sztuką performatywną, jest autorem instalacji, działań ulicznych i realizacji przestrzennych. W latach 1976–1981 współtworzył grupę artystyczną Pracownia, a od 1979 roku związany jest z grupą Akademia Ruchu. Twórczość Bałdygi cechuje minimalizm formalny i precyzja w doborze środków wyrazu. W jego pracach ogromne znaczenie ma wyczucie przestrzeni i jej uwarunkowań oraz dynamika, jaką wnosi w nią obecność człowieka. Ciało artysty staje się elementem konstrukcyjnym i narzędziem opisu przestrzeni.