12/0519/08/2012
wystawa

Harun Farocki pierwszy raz w Warszawie

Wystawa i retrospektywa filmów

Harun Farocki pierwszy raz w Warszawie to pierwsza w Polsce tak obszerna prezentacja prac Haruna Farockiego niemieckiego twórcy, należącego do grona najciekawszych artystów współczesności.

Od lat 60. XX wieku realizuje filmy dokumentalne, będąc równocześnie aktywnym krytykiem i teoretykiem, a od lat 90. tworzy wideoinstalacje w przestrzeniach najważniejszych galerii świata. Jego prace koncentrują się na analizie rzeczywistości, łącząc ją z refleksją nad współczesną wizualnością. Początkowo niedostrzegany, Harun Farocki w latach 80. zyskał światową sławę wybitnego dokumentalisty i stałe miejsce na najważniejszych festiwalach filmowych. Od połowy lat 90. tworzy również w nowym kontekście przestrzeni galerii i muzeów, gdzie, analogicznie do specyficznej formy filmowej, posługuje się wielokrotną projekcją. Harun Farocki koncentruje się na krytyce rzeczywistości poprzez obserwację obrazów, które dostarcza mu współczesna kultura. Oprócz tworzenia nowych obrazów wykorzystuje już istniejące. Interesują go społeczne mechanizmy, szczególnie te o niejednoznacznym charakterze: kwestie relacji nauki i kontroli, obserwacji i władzy, produkcji i destrukcji, czy wreszcie obrazu i odpowiedzialności za skutki wojny, a także społeczne konsekwencje tych zależności. Równocześnie filmy i instalacje Farockiego są nieustannym dialogiem z filmem i jego recepcją. Wyjątkowość twórczości Haruna Farockiego polega na jej całkowitej oryginalności. W jego filmach można odnaleźć wpływy zarówno klasyków kina, jak i wielkich eksperymentatorów, ale rozwijając gatunek eseju filmowego i technikę found footage Farocki wypracował własny, niepowtarzalny styl wypowiedzi.

Wystawa i towarzysząca jej retrospektywa filmów dokumentalnych artysty będzie najważniejszym wydarzeniem rozpoczynającego się 11 maja 9. Planete+ Doc Film Festival jednego z najistotniejszych wydarzeń filmowych w kraju, trzeciego co do wielkości festiwalu filmów dokumentalnych w Europie.

Wystawa Harun Farocki pierwszy raz w Warszawie pokazuje przekrojowo najważniejsze obszary jego zainteresowań. Jej głównym elementem jest Deep Play (2007) dwunastokanałowa instalacja stworzona dla Documenta 12 , w której Farocki, wykorzystuje materiały relacji telewizyjnej z finału Mistrzostw Świata w piłce nożnej, tworząc wielowymiarowy dokument spektaklu. Na wystawie znajdą się również prace z cyklu Poważne gry (Ernste Spiele, I, III i IV, 20092010), odnoszące się do wykorzystywania symulacji komputerowych w treningu i terapii amerykańskich żołnierzy. Motywem powracającym przez cały okres twórczości Haruna Farockiego jest krytyka wojny. Instalacja zrealizowana na podstawie jednego z jego pierwszych filmów Ogień nie do ugaszenia (Nicht löschbares Feuer, 1969), protestu przeciwko wojnie w Wietnamie, analizuje pokrewieństwo pomiędzy produkcją a destrukcją. Temat wojny podejmuje również najnowsza praca Farockiego zrealizowana wspólnie z Antje Ehmann w technice found footage instalacja Tropiki wojny (Tropen des Krieges, premiera w Berlinie, w listopadzie 2011), poświęcona analizie filmowych przedstawień konfliktów zbrojnych. Zainteresowanie historią przekazu wizualnego pojawia się też w starszej pracy O konstrukcji filmów Griffitha (Zur Bauweise des Films bei Griffith, 2006) traktacie Farockiego o technikach montażowych stosowanych w filmach D. W. Griffitha. Na wystawie znajdzie się również autotematyczna instalacja Cięcie (Schnittstelle, 1995) pierwsza praca Farockiego zrealizowana na potrzeby przestrzeni wystawienniczej, refleksja nad twórczością dokumentalną artysty.

Ponadto zaprezentowane zostaną eksponaty związane z redakcyjną działalnością Farockiego w czasopiśmie Filmkritik, a także książki poświęcone twórczości artysty.

Tytuł wystawy Harun Farocki pierwszy raz w Warszawie nawiązuje do pierwszego polskiego filmu Antoś pierwszy raz w Warszawie (reż. J. Meyer, 1908); ma nie tylko podkreślać pierwszą wizytę i prezentację prac artysty w stolicy, ale nawiązywać również do ważnej roli, jaką w jego twórczości odgrywa historia kinematografii.

Towarzyszący wystawie katalog jest pierwszą w języku polskim publikacją tekstów Haruna Farockiego, a także najważniejszych tekstów poświęconych jego twórczości, w tym również tekstów zagranicznych, nietłumaczonych dotąd na język polski.

 

Harun Farocki i Antje Ehmann o wystawie i retrospektywie filmów dokumentalnych w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. 

Organizatorzy
Mecenas festiwalu
Partnerzy
Wsparcie
Dziękujemy firmie Chateau Lapinette za zapewnienie wina na otwarcie wystawy.
Chateau Lapinette
  • Otwarcie wystawy
    • 11/05/2012, godzina 19:00
      • W otwarciu wystawy wezmą udział Harun Farocki i Antje Ehmann.
      •  
  • Wystawa trwa
    • do 19/08/2012
12/0519/08/2012
Harun Farocki pierwszy raz w Warszawie