12/05-19/08/2012
wystawa

Harun Farocki pierwszy raz w Warszawie

Wystawa i retrospektywa filmów

  • Retrospektywa filmów dokumentalnych Haruna Farockiego
    • 12–20 maja 2012
  •  
  • W programie retrospektywy filmowej Haruna Farockiego pokazanych zostanie 14 filmów dokumentalnych, które powstały w ciągu ostatnich 40 lat. Do programu wybrane zostały te najważniejsze i najgłośniejsze, jak Wideogramy rewolucji (Videogramme einer Revolution, 1992) – unikalny zapis bukareszteńskich wydarzeń roku 1989; Robotnicy opuszczają fabrykę (Arbeiter velassen die Fabrik, 1995), inspirowany obchodami stulecia kina i analizujący związki kinematografii z industrializacją, czy Obrazy świata i zapis wojny (Bilder der Welt und Inschrift des Krieges, 1988), analizujący zjawisko mentalnej „ślepej plamki”. W programie nie mogło zabraknąć jednego z pierwszych filmów Haruna Farockiego, filmowego protestu przeciwko wojnie w Wietnamie Ogień nie do ugaszenia (Nicht löschbares Feuer, 1969 ). Temat wojny – ważny wątek w twórczości reżysera – poruszają także dwa inne pokazywane w ramach retrospektywy filmy: z tematem nazistowskiej przeszłości Farocki mierzy się w zrealizowanym w całości ze skrawków materiałów archiwalnych filmu Odroczenie (Aufschub, 2007), a Rozpoznanie i nakierowanie (Erkennen und Verfolgen, 2003) to refleksja na temat obrazów dokumentalnych rejestrowanych bezpośrednio przez uczestników konfliktów zbrojnych. W ramach retrospektywy zaprezentowane zostaną również filmy zrealizowane w poetyce kina bezpośredniego: Zdjęcie (Ein Bild, 1983) – efekt obserwacji sesji zdjęciowych dla „Playboya”, Życie w Republice Federalnej Niemiec (Leben – BRD, 1989) – unikalny dokument życia mieszkańców Niemiec Zachodnich tuż przed zjednoczeniem, czy analizujące metody treningu w biznesie Występ (Der Auftritt, 1996) i „Rekrutacja“ („Die Bewerbung“, 1997). Pokazane zostaną także filmowe eseje: poświęcona tworzeniu komercyjnych przedstawień jedzenia w kontekście historii sztuki Martwa natura (Stilleben, 1997 ), przypominający filozoficzny traktat Jak widać (Wie man sieht, 1986), czy Obrazy z więzienia (Gefängnisbilder, 2000) – wniklliwa analiza technik kontroli jednostki. Zaprezentowany zostanie również najnowszy film Farockiego Dla porównania (Zum Vergleich, 2008) badający różne kultury świata na podstawie metod produkcji i budowy.
  •  
  • Pokazy filmów z udziałem artysty
    • sobota, 12 maja 2012, godzina 19:00
      • Kinoteka
        • Obrazy świata i zapis wojny 
          • reż. Harun Farocki
          • prowadzenie: Artur Liebhart
          •  
    • niedziela, 13 maja 2012, godzina 16:00
      • Kinoteka
        • Robotnicy opuszczają fabrykę
          • reż. Harun Farocki
          • prowadzenie: Paweł Mościcki
          •  
    • niedziela, 13 maja 2012, godzina 18:30
      • Kinoteka
        • Granica wpływu
          • reż. José Felipe Costa
          • prowadzenie: Artur Liebhart
  •  
  • Miejsca projekcji retrospektywy
    • Kinoteka, PKiN, pl. Defilad 1
    • Kino w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, ul. Jazdów 2
  •  
  • Organizatorami wystawy i retrospektywy filmowej Haruna Farockiego są: Planete+ Doc Film Festival, Fundacja Okonakino, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Goethe-Institut.
Organizatorzy
Mecenas festiwalu
Partnerzy
Wsparcie
Dziękujemy firmie Chateau Lapinette za zapewnienie wina na otwarcie wystawy.
Chateau Lapinette
  • Otwarcie wystawy
    • 11/05/2012, godzina 19:00
      • W otwarciu wystawy wezmą udział Harun Farocki i Antje Ehmann.
      •  
  • Wystawa trwa
    • do 19/08/2012
12/05-19/08/2012
Harun Farocki pierwszy raz w Warszawie