Sławomir Marzec
PRO MORTE
od apokalipsy do genesis
Sławomir Marzec
(ur. 1962) studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w pracowni prof. Stefana Gierowskiego (1986). Aneks do dyplomu zrealizował w pracowni prof. Ryszarda Winiarskiego. Kontynuował studia w Kunstakademie w Düsseldorfie, w pracowni form przestrzennych prof. Günthera Ueckera (1988). Obecnie prowadzi Pracownię Malarstwa na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Jest artystą wizualnym, malarzem, twórcą instalacji, performerem, pedagogiem, autorem tekstów, krytykiem i teoretykiem sztuki.
Prezentował swoje prace na wielu wystawach zbiorowych i indywidualnych, m.in. w Galerii Foksal w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Narodowym w Lublinie, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku. Opublikował ponad 250 artykułów z pogranicza teorii i krytyki sztuki, a także pięć książek (m.in. Zabobony sztuki najnowszej oraz Sztuka, czyli wszystko. Krajobraz po postmodernizmie).
W swojej twórczości rozwija oryginalną ideę obrazu rozważającego, deliberującego. Obrazu zdolnego rozważać fenomen widzialności i sprostać rzeczywistości rozumianej jako dynamiczna złożona wielowymiarowość. Przez wiele lat tematem jego prac było WSZYSTKO, pojęcie, które stanowi swoiste wyzwanie dla naszej wyobraźni i rozumienia. Z jednej strony odwołuje się ono bowiem do niemożliwej i nierealnej całości, a z drugiej ujawnia fragmentaryczność każdej konkretyzacji. Obecne jego prace odnoszą się do niestabilnej ostateczności.