Kim jest Marzanna?
Kim jesteś Marzanno? Dziewanno, Mrozanno, Marzanioku, Śmiertusko, Śmierciucho? Duchem zimy, zwiastunem odrodzenia, ludowym przypomnieniem o cykliczności natury? Radosnym świętowaniem splotu śmierci i narodzin, pożegnaniem zimowych dni?
Podczas warsztatów wspólnie przyjrzymy się tradycji tworzenia Marzanny i zastanowimy się, jakie ma dziś dla nas znaczenie. Jak możemy przekształcić ten zwyczaj, by był bliższy współczesności? Stworzymy niewielkie formy ukazujące różne oblicza Marzanny – zarówno z materiałów tradycyjnych, jak i tych odzyskanych – nadając im osobisty charakter oraz intencję pożegnania zimowych doświadczeń w imię wiosennej odnowy.
Stworzymy niewielkie formy ukazujące różne oblicza Marzanny – zarówno z materiałów tradycyjnych, jak i tych odzyskanych – nadając im osobisty charakter oraz intencję pożegnania zimowych doświadczeń w imię wiosennej odnowy.
Nasza wspólna rzeźba złożona z wielu wcieleń Marzanny przyjmie rolę ludowego gaiku – zapowiedzi wiosny. Wystawiona na działanie czasu i pogody stopniowo się przeobrazi aby w końcu rozkwitnąć.
- O kolektywie texpol:
Artystki (Julia Bujak, Eliza Chojnacka, Agnieszka Cieszanowska, Julia Ciunowicz, Natalia Gil, Julita Goździk, Sonia Górecka, Maria Pietras) działają na pograniczu projektowania, praktyk badawczych i społecznych oraz sztuki. Każda z nich pracuje z innymi materiałami tekstylnymi, technikami i w różnej estetyce. Dla wszystkich tekstylia stały się w ostatnich latach kluczowym narzędziem wyrazu; sposobem opowiadania oraz badania rzeczywistości. Nie chodzi tylko o przekładanie na tkaninę własnego niepokoju, ale o troskę o samych siebie, o innych i o rzeczywistość, których tekstylia są częścią. Dlatego poza snuciem opowieści, kolektyw bada materię, z której powstają tkaniny. Analizuje sposoby jej wytwarzania, historię i właściwości zmysłowe. Prace kolektywu łączą więc wymiar osobisty, społeczny i ekologiczny. Wystawa snucie koncentruje się na tkaninie jako medium sztuki zaangażowanej społecznie. W ramach pokazu kolektyw chce także podjąć dyskusję na temat miejsca i roli sztuki tekstylnej w szczególnym dla pola sztuki momencie intensywnych zmian.