01/12/2019
dyskusja

Głód, kino, polityka

Dyskusja z udziałem Karoliny Brzuzan

Po performatywnej akcji Karoliny Brzuzan zapraszamy na dyskusję z artystką i zaproszonymi gośćmi.

Porozmawiamy o polityczności jedzenia i jego znaczeniu symbolicznym dla wspólnot i jednostek. Jak o tym mówić, wychodząc poza naiwną afirmację? Kino kulinarne to od kilku lat niemalże osobny gatunek czy też gałąź przemysłu filmowego. Istnieją przeglądy filmów o jedzeniu (także polskie), a największe międzynarodowe festiwale mają sekcje poświęcone kulinariom. Filmom tym, chociaż bardzo różnym, często przyświeca duch slow food, radości życia i celebracji cielesnych przyjemności, ale także pochwała rodziny i wspólnoty. Przyglądając się temu zjawisku przez pryzmat społecznego i ekonomicznego kontekstu, można jednak zadawać sobie pytanie, gdzie kończy się apoteoza przyjemności, a zaczyna próżność i hedonizm. Na ile kultura zbudowana wokół jedzenia może być narzędziem budowania pozycji klasy średniej i jaką rolę odgrywają w tym filmy, przeglądy i festiwale, często połączone z degustacjami, pozycjonując uczestników wobec kulinarnej rozrywki z telewizji. Temat jedzenia bowiem to także temat braku jedzenia zupełnie nie mieszczący się w hedonistycznych narracjach slow foodowych.

 

  • Karolina Brzuzan 
    • artystka wizualna, urodzona w 1983 roku. Studiowała rzeźbę w pracowniach Mirosława Bałki, Jana Berdyszaka oraz Erwina Wurma. Ostatnie wystawy to Pomnikomomania w ramach festiwalu Warszawa w Budowie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej (2019); Uśpieni sytością w ramach Festiwalu Przemiany, Centrum Nauki Kopernik (2019); Kochi-Muziris Biennale (2017); Szalona Galeria, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2016); Le livre de cuisine des affamés, Teatr La Phenix, Valenciennes (2016); NOMA, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa; Cookbook głodny, Alternativa Vernacularity, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk; Le Livre de cuisines des affamés, festiwal Chantiers dEurope, Teatr de la Ville, Paryż (trzy ostatnie 2015). Odbyła rezydencje artystyczne w Gasworks Gallery w Londynie (2016), La Chambre deau w Le Favril (2016), Cité international des arts w Paryżu (2015), Center for Contemporary Art Futura w Pradze (2011). W 2010 została wyróżniona nagrodą główną podczas 7. edycji konkursu Samsung Art Master. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.