praca w kolekcji
Noor Abed
Nasze pieśni były gotowe na każdą nadchodzącą wojnę
-
- Nasze pieśni były gotowe na każdą nadchodzącą wojnę, kadr z filmu
-
- Nasze pieśni były gotowe na każdą nadchodzącą wojnę, kadr z filmu
-
- Nasze pieśni były gotowe na każdą nadchodzącą wojnę, kadr z filmu
-
- Nasze pieśni były gotowe na każdą nadchodzącą wojnę, kadr z filmu
- Film artystki Noor Abed jest dziełem, w którym aranżowane sceny oparte są na podaniach ludowych Palestyny. Celem pracy Noor Abed jest stworzenie nowej formy estetycznej, która obudzi uśpione ludowe opowieści koncentrujące się na temacie studni i jej związków z rytuałami wspólnotowymi dotyczącymi wątków zniknięcia, żałoby i śmierci. Praca eksploruje pozycję folkloru jako najważniejszego źródła wiedzy oraz jego związki z alternatywnymi wzorcami społecznymi i przedstawieniowymi w Palestynie; traktuje folklor jako owoc tej ziemi, konkretnych miejsc; stawia pytanie, w jakim stopniu może on stać się dla człowieka narzędziem emancypacji, które obali dominujące dyskursy, oraz pytanie, w jaki sposób ludzie mogą odzyskać swą historię i napisać znaną sobie rzeczywistość na nowo. Począwszy od prób i odegrania, poprzez ujęcie filmowodźwiękowe, kończąc na archiwizacji i prezentacji, historie tworzą kontekst, który eksploruje potencjał formowania społeczności i możliwość przywołania pamięci zdolnej do decentralizowania utrwalonych obrazów, pamięci wolnej od pomników. Praca Noor Abed została zrealizowana podczas rezydencji artystycznej w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w latach 2020/2021. Była następnie prezentowana na wystawie Codzienne formy oporu. Jest to praca, która wpisuje się w zestaw prac znajdujących się w kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, które zostały wyprodukowane w czasie rezydencji artystycznej w Warszawie. Jest to praca, która plasuje się w nurcie prac kobiecych, opowiadających o archetypicznych związkach z ziemią, rytuałach.
- Noor Abed urodziła się w Jerozolimie w 1988 roku; jest młodą artystką (34l.) tworzącą projekty interdyscyplinarne i autorką filmów. Bada takie pojęcia jak choreografia i wyobrażone relacje między jednostkami, tworzy sytuacje, w których możliwości społeczne są ćwiczone i wykonywane. W 2020 roku założyła – wraz z Larą Khaldi – School of Intrusions, platformę edukacyjną w Ramallah w Palestynie. W latach 2015—2016 Abed była studentką Independent Study Program w Whitney Museum w Nowym Jorku, a w latach 2016—2017 brała udział w HWP Home Works Program – Ashkal Alwan w Bejrucie. Otrzymała tytuł licencjata z Międzynarodowej Akademii Sztuki w Palestynie oraz tytuł magistra sztuki z Kalifornijskiego Instytutu Sztuki w Los Angeles. Była rezydentką Skowhegan School of Painting and Sculpture w Maine 2014 i stypendystką w dziale „Być może edukacji i programów publicznych” na festiwalu Documenta (13) w Kassel w Niemczech. Jako finalistka i zdobywczyni trzeciej nagrody w konkursie Young Artist Award 2014, została nagrodzona rezydencją March Project i zamówieniem Sharjah Art Foundation, ZEA, 2016. Abed otrzymała tez rezydencję na University of Ideas – UNIDEE w Bielli we Włoszech w 2017, Cité Internationale des Arts w Paryżu we Francji w 2018, oraz stypendium w Raw Material Company w Dakarze w Senegalu w 2019 roku.
Dziś w U–jazdowskim