rezydencja: sierpień–październik 2019, lipiec–wrzesień 2020, lipiec–sierpień 2021

Mirna Bamieh (Palestyna)

Mirna Bamieh

Artystka z Jerozolimy/Palestyny. Brała udział w licznych lokalnych i międzynarodowych wystawach i festiwalach – m.in. w Muzeum Sztuk Pięknych w Gifu w Japonii w 2017 roku, w Tokyo Wonder Site w 2016 i 2017 roku, w festiwalu Qalandiya w Palestynie w latach 2012, 2014, 2016.

W swojej pracy Bamieh poddaje refleksji zmieniające się uwarunkowania polityczne. W 2017, po otrzymaniu dyplomu kucharza, zrealizowała społecznie zaangażowane projekty Potato Talks i Palestine Hosting Society, wykorzystując narrację i jedzenie jako media artystyczne. W projekcie Palestine Hosting Society bada palestyńskie tradycje i kulturę kulinarną, szczególnie te potrawy, które przygotowuje się coraz rzadziej. Artystka, posługując się językiem performansu, przywraca je do życia – przy stole, podczas spacerów i rozmaitych interwencji. Palestine Hosting Society jest przedłużeniem badań Mirny Bamieh nad polityką znikania, produkcją pamięci i praktyką tworzenia dzieł artystycznych, które zajmują się niepokojami społecznymi i ograniczeniami we współczesnych sporach politycznych, podejmując refleksję nad uwarunkowaniami charakterystycznymi dla wspólnot palestyńskich.

Podczas rezydencji w Ujazdowskim w 2019 roku Mirna podróżowała po Polsce, badając lokalne tradycje kulinarne związane z fermentacją żywności: wytwarzaniem kiszonek, pikli, octów czy napojów fermentowanych. Fermentacja jest procesem, za który odpowiadają miliony mikroorganizmów bakterii, grzybów czy pleśni – w jego przebiegu niektóre z nich umierają, inne się rodzą. Dla artystki ten mikroświat jest metaforą życia ludzkiego; swoje spostrzeżenia opisuje w serii feministycznych esejów. Wydobywa w nich gotowanie jako doświadczenie głębokie, mistyczne. W jej tekstach staje się ono rytuałem mającym moc przywracania pamięci i będącym kobiecym przywilejem. Teksty Bamieh wraz z towarzyszącymi im przepisami opublikowane zostaną w serii książeczek, które zaprezentowane zostaną jako część instalacji kulinarnej na wystawie Codzienne formy oporu wiosną 2021 roku.

 

  • Kuratorka
    • Ika Sienkiewicz-Nowacka
  • Koordyntaorka rezydencji
    • Katarzyna Sztarbała

Film: Marta Wódz

Rezydencja zrealizowana dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Miasta Stołecznego Warszawa.
Partnerzy projektu Codzienne formy oporu