13/09/2019
debata

Jak pozostawać przy problemach? Instytucje sztuki a kryzys środowiska

w ramach projektu Plastyczność planety

Pięć kuratorek, dyrektorek i badaczek z Europy i Afryki zmierzy się z kwestią, w jaki sposób  za Donną Haraway pozostawać przy problemach w obliczu katastrofy klimatycznej. Projekt Plastyczność planety zachęca do postawienia pytań o relację kryzysu środowiskowego oraz dyskursów i praktyk świata sztuki i jej instytucji. Od dekad galerie i muzea sztuki współczesnej deklarują zaangażowanie w istotne kwestie bieżące, dostrajając swoje programy do tego, co w danej chwili domaga się uwagi i namysłu. W takiej perspektywie kryzys klimatyczny, postępująca katastrofa środowiska naturalnego i nieodwracalna degradacja zasobów naszej planety są tematami najbardziej alarmującymi i wymagającymi interwencji oraz wspólnej troski. Jaki kształt przybrałoby uczestnictwo we współczesnym kryzysie i próby radzenia sobie z nim przez świat sztuki? Przy użyciu jakich narzędzi? W jaki sposób instytucje powinny radykalnie przemyśleć siebie, tak by mogły wypełniać przypisane im role? To tylko niektóre z pytań, na jakie poszukają odpowiedzi zaproszeni goście.

  • Uczestniczki
    • Defne Ayas, Viviana Checchia, Tandazani Dhlakama, Mira Gakjina, Anne Szefer Karlsen
  • Viviana Checchia
    • jest kuratorką, krytyczką i wykładowczynią działającą na forum międzynarodowym. Obecnie pełni funkcję kuratorki realizując projekty społeczne w Centre for Contemporary Art (CCA) w Glasgow, gdzie niedawno przygotowywała projekt Jonasa Staala The Scottish European Parliament i zespołowy projekt The House That Heals The Soul (2017). Na Uniwersytecie w Longhborough ukończyła studia doktoranckie, a jej rozprawa dotyczyła praktyk kuratorskich wspieranych przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w rejonie Morza Śródziemnego w latach 2005-2015. Od ośmiu lat Checchia współkieruje pracami ośrodka vessel, będącego platformą dla krytycznych dyskusji na temat zmian kulturowych, społecznych, ekonomicznych i politycznych. Powstał on za sprawą działań wspólnotowych w Apulii we Włoszech. W 2013 roku wraz z Anną Santomauro otrzymała grat ICI/DEDALUS na realizację projektu w Stanach Zjednoczonych pod opieką Mary Jane Jacob, a w 2016 roku przyznano jej The Igor Zabel Culture and Theory Award za wkład w uprzystępnianie i międzynarodowe upowszechnianie sztuki Europy Wschodniej.
    •  
  • Defne Ayas
    • w latach 2012-2017 kierowała pracami Centrum Sztuki Współczesnej Witte de With w Rotterdamie, gdzie inicjowała, kuratorowała i organizowała długoterminowe projekty, wystawy grupowe i solowe, między innymi Kunsthalle for Music Ariego Benjamina Meyersa (2017-2018), Öğüt and Macuga Ahmeta Öğüta i Goshki Macugi (2017), The Ten Murders of Josephine Rany Hamadeh (2017), The Music of Ramon Raquello and his Orchestra Erica Budelairea (2017)WERE IT AS IF Bik Van der Pol (2016). Zanim dołączyła do Witte de With mieszkała w Szanghaju, gdzie w 2007 roku wraz z Davide Quadrio założyła Arthub Asia, inicjatywę badawczo-produkcyjną, obejmującą swoim zasięgiem całą Azję. Organizowała również pokazy na dużych festiwalach, na przykład, jako kurator pawilonu tureckiego na 56. Biennale w Wenecji w 2015 roku, na 6. Biennale w Moskwie w 2015 roku i na 11. Triennale Bałtyckim w 2012 roku. Obecnie pełni funkcję dyrektor artystycznej 13. Biennale w Kwangdzu (2020).
    •  
  • Tandazani Dhlakama
    • jest kuratorką w Muzeum Sztuki Współczesnej Zeitz w Kapsztadzie, gdzie ostatnio zorganizowała wystawę Five Bhobh: Painting at the End of an Era (2018). W 2011 roku ukończyła studia licencjackie w zakresie historii sztuki i nauk politycznych na Uniwersytecie St. Lawrence w Stanach Zjednoczonych z wynikiem magna cum laude, a w 2015 roku otrzymała magisterium z muzeologii na Uniwersytecie w Leeds w Wielkiej Brytanii. Do 2017 roku pracowała w Galerii Narodowej w Harare w Zimbabwe, gdzie pełniła szereg funkcji, między innymi była koordynatorką Międzynarodowej Konferencji Kultur Afrykańskich (2017). W tej placówce jako kuratorka przygotowała kilka wystaw, między innymi Engaging with the Other (2013), Women at the Top (2014), ZimbabweIN Design (2014 i 2017)Dis(colour)ed Margins (2107). Należała do zespołu kuratorów, który we współpracy z British Council w Zimbabwe, Zimbo Jam i Impact Hub Islington przygotował wystawę These Images are Stories (2017). Była współzałożycielką galerii Tsoko, będącej niezależną przestrzenią artystyczną, gdzie w 2016 roku zrealizowała wystawę Beyond the Body, inaugurującą działalność tej instytucji.
    •  
  • Mira Gakjina
    • jest historyczką i krytyczną sztuki oraz główną kuratorką w Muzeum Sztuki Współczesnej w Skopje. Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Filozofii Uniwersytetu w Zagrzebiu i studia doktoranckie w zakresie zarządzania instytucjami sztuki. Jej obroniona w 2017 roku rozprawa doktorska nosiła tytuł Zarządzanie instytucjami kultury przypadek Muzeum Sztuki Współczesnej w Skopje. Jest główną kuratorką Biennale Młodych Artystów, organizowanego w Muzeum Sztuki Współczesnej w Skopje, a w ramach programu kulturalnego Prohelvetia jako rezydentka przygotowała wystawy w Zurychu, Bernie i Genewie. Była również kuratorką Limitidi Temporary Art Project w Maroku i wzięła udział w programie kuratorskim Closeconnection w Amsterdamie. W latach 2013-2017 pełniła funkcję Macedońskiego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki AICA. Od 2017 roku jest dyrektorką Muzeum Sztuki Współczesnej w Skopje. Obecnie pełni funkcje Komisarza Pawilonu Północnej Macedonii na Biennale w Wenecji w 2019 roku.
    •  
  • Anne Szefer Karlsen
    • jest kuratorką, autorką tekstów, redaktorką i pedagogiem. Jest profesorem praktyk kuratorskich i kierownikiem studiów magisterskich w zakresie praktyk kuratorskich na Wydziale Sztuki Współczesnej, Muzyki i Projektowania Uniwersytetu w Bergen (2015-2021). Od 2018 roku pełni funkcję starszego doradcy w Bergen Assembly. W latach 2008-2014 była dyrektorem Centrum Sztuki Hordaland w Bergen, w 2015 roku kuratorką Norweskiego Biennale Rzeźby, a w 2013 roku Międzynarodowego Festiwalu Sztuki w Lofoten (LIAF). Była również zastępcą głównego kuratora do spraw badań i kontaktów podczas Biennale w Beninie w 2012 roku. Jej artykuły ukazały się w takich czasopismach jak Afterfall, Billedkunst, Kunstjournalen B-postKunstkritikk, a także w monografiach zbiorowych Making Biennials in Contemporary Times (red. Galit Eilat et al., 2015)Condition Report (red. Koyo Kouoh, 2013). Była też redaktorem serii Dublett (2012-2016), współredaktorem tomów Self-Organised (2013)Lokalisiert/Localised (2009).
Wsparcie

Debata w języku angielskim z tłumaczeniem na język polski.

13/09/2019
18:00