Ogród Miejski Jazdów
Dbaj o wodę i kąp się z przyjaciółmi
- Poprzedni
- O projekcie
- Tekst kuratorski
- Wycieczki i spacery
- Kolofon
- Przewodnik
- Wydarzenia towarzyszące
- Następny
Miejskie mokradła – bagna, jeziora, rzeki; fontanny i oczka wodne, struktura podziemnych cieków – rur kanalizacyjnych, wód gruntowych – tworzą pole tematyczne tegorocznego Ogrodu Miejskiego Jazdów. Wodna geografia i geologia miasta stanowią nieustanną inspirację dla architektury i sztuki, ale też dla praktyk wspólnotowych (tytułowe hasło „kąp się z przyjaciółmi”). Woda to bardzo pojemna metafora społeczna – płyn, który łączy, kształtuje i pobudza miejską tkankę. Mimo to „metaboliczny związek między ciałem człowieka i miastem w dużej mierze pozostaje niewidoczny” – mówi urbanista Matthew Gandy* „Jego istnienie uświadamiamy sobie dopiero w sytuacjach kryzysowych, gdy dochodzi do jakiejś awarii, zakłócenia systemu albo skażenia”. Mieszkańcy wielkich miast fizycznie i mentalnie oddzieleni są od źródeł wody, doświadczając jej obiegu najczęściej w zaciszu domowej łazienki.
A wystarczy spojrzeć na geologiczny krajobraz Jazdowa, by sobie uzmysłowić, że jest to dzieło wodnych żywiołów: najpierw osuwającego się lądolodu skandynawskiego, a potem działań erozyjnych Prawisły. Z powodu obecności nieprzepuszczalnych warstw iłów plioceńskich gromadzą się tu wody gruntowe, co sprzyja powstawaniu u podnóża skarpy licznych wysięków wodnych i źródeł. Niegdyś występowały one w tym miejscu obficie, służąc jako wodopoje i zdroje publiczne. Hydrologiczne walory okolicy podkreśliły XVII-wieczne założenia urbanistyczne i architektoniczne. Powstał Kanał Piaseczyński oraz wodne akweny Łazienek Królewskich.
CENTRALA w swoich projektach wychodzi od struktury geologiczno-przyrodniczej, postrzegając architekturę jako funkcjonalne uzupełnienie krajobrazu czy wręcz amplifikację natury, przy czym komfort użytkownika nie gra tu pierwszoplanowej roli.
Najnowsza realizacja Małgorzaty Kuciewicz i Simone‘a De Iacobis – Klaser mokradeł – jest wizją Warszawy dbającej o tereny wilgotne, rozpoczynającą się od przywrócenia słownika „bagiennych” pojęć. Autorzy chcą wskazać widzom inną perspektywę, być może złagodzić upiorną aurę skojarzeń z obranymi tematami, a przede wszystkim wskazać na walory istnienia miejskich mokradeł.
Z kolei duet Hélène Soulier – architektka krajobrazu, twórczyni ogrodów konceptualnych – oraz Ewa Rudnicka – rozwijająca ideę Architektury Czynnej – proponują prototyp dla zagospodarowania parku wokół Zamku Ujazdowskiego z użyciem wodnych sadzawek. Landartowa kompozycja zatytułowana Dystopia to przyjemna i poetycka przestrzeń relaksu, ale też niepokojąca wizja planety, która umiera, zasypywana plastikiem.
Mówiąc o kondycji wody, zaburzeniach jej cyrkulacji, topniejących lodowcach, wysychających jeziorach i rzekach, a jednocześnie zbierających się falach powodziowych – trudno wypierać świadomość Końca. Przywołując komunał – woda to życie – wyznacza jego początek na Ziemi, ale patrząc na coraz bardziej zanieczyszczone morza i oceany – niestety też jego schyłek. Dlatego za sprawą wspomnianych prac artystyczno-architektonicznych, a także przy okazji wypraw, spacerów i warsztatów chcemy mówić o tym, jak istotna jest dbałość o wodę.
Jest to ostatnia edycja projektu Ogród Miejski Jazdów, podczas którego wspólnie z artystami, architektami, botanikami, sportowcami, aktywistami i naszymi instytucjonalnymi sąsiadami ćwiczyliśmy różne sposoby na ożywienie terenu wokół Zamku Ujazdowskiego. W kolejnych latach będziemy nadal pracować z plastycznym potencjałem tego terenu, ale już w innym formacie. Podsumowaniem dotychczasowych odsłon będzie książka, która ukaże się w 2020 roku.
- * Zob. Płynne konstelacje. Rozmawiają: Matthew Gandy, Anna Ptak, CENTRALA, [w:] Amplifikacja natury. Wyobraźnia planetarna architektury w epoce antropocenu, red. Anna Ptak, ZAchęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2018, s. 87.
- Tekst
- Anna Czaban