04-06/10/2019
zgromadzenie

Codzienne formy oporu

  • Palestyńczycy są nie tyle ludźmi, ile pretekstem do wojennych haseł.
    • Edward W. Said, Za ostatnim niebem. Palestyńczycy,

    • tłum. Michał Lipszyc, Aletheia, Warszawa 2002

    •  
  • Opór [مقاومة] jest słowem, które w Palestynie przywołuje skojarzenia militarne. Ale opór to to również małe gesty i rytuały: przygotowywanie posiłków, uprawa roślin, gościnność czy odbudowa zniszczonego domu. To trwanie w codzienności.
    • Na początku października podczas zgromadzenia w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski spotkają się artyści i artystki oraz przedstawiciele i przedstawicielki palestyńskich instytucji zajmujących się sztuką i kulturą. Będą rozmawiać o codzienności okupowanej Palestyny i roli artystów, praktyków kultury i instytucji sztuki w trudnym politycznie kontekście, o wspólnocie i praktykowaniu gościnności. Opowieści o trudach życia staną się punktem wyjścia do refleksji o pozytywnych wymiarach oporu.
  • To pierwsza publiczne wydarzenie w ramach kilkuletniego projektu Codzienne formy oporu, podczas którego artyści z Europy spędzili kilka miesięcy w Palestynie, badając tamtejszą rzeczywistość. Z kolei palestyńscy rezydenci w Polsce rozwijali wątki, którymi zajmują się w swojej codziennej praktyce: Mirna Bamieh wykorzystuje jedzenie jako medium artystyczne, a Mohammad Saleh działa w obszarze agroekologii. Zgromadzenie w U–jazdowskim będzie okazją do spotkania wszystkich uczestników projektu.
    • W ciągu trzech dni zgromadzenia w przestrzeni instalacji Stacja Fermentacja Mirny Bamieh, artystki pochodzącej z Jerozolimy, obecnie rezydentki U–jazdowskiego, odbędą się panele dyskusyjne, prezentacje, performanse oraz wykłady otwarte dla publiczności. Architektka i edukatorka Sandi Hilal opowie o permanentnej tymczasowości palestyńskich obozów dla uchodźców oraz o mocy gościnności, a Khaldun Bshara, dyrektor RIWAQ w Ramallah, o podziałach przestrzennych, z którymi na co dzień mierzą się Palestyńczycy, i strategiach odzyskiwania architektonicznego dziedzictwa w skolonizowanym państwie. O walkach palestyńskich chłopów – jak można je rozumieć dziś, opowie Salim Tamari z Institute for Palestine Studies, wybitny palestyński socjolog historii. Swoimi doświadczeniami związanymi z rezydencjami w Ramallah podzielą się polskie twórczynie Joanna Rajkowska, Jaśmina Wójcik i Karolina Grzywnowicz.
    •  
  • Kuratorka
    • Ika Sienkiewicz-Nowacka

Codzienne formy oporu Film: Marta Wódz

Rezydencje finansują Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasto Stołeczne Warszawa oraz Miasto Ramallah.
Partnerzy

Zgromadzenie w języku angielskim z tłumaczeniem na język polski.
Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny, oprócz performansu Stacja Fermentacja: Stół Mirny Bamieh, na który obowiązywała rejestracja i na który pula miejsc została wyczerpana.

04-06/10/2019